דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הפרדוקס הנוירוטי 

מאת    [ 27/12/2011 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 2344 פעמים ]

על הפרדוקס הנוירוטי

פרדוקס הוא מצב שבו משהו שנראה נכון ואמיתי סותר משהו אחר. 
האם התלבטתם פעם בין שתי אופציות בצורה מייסרת . להישאר בקשר או לא להישאר ללא יכולת להחליט. הוא טוב לי אבל גם רע לי ובכן אין ספק שאתם נופלים מידי פעם לזרועות הפרדוקס הנוירוטי. מרבית הפונים לטיפול אצל פסיכולוג מביאים עימם את הפרדוקס הנוירוטי במלוא עוזו.  במצב כזה אנו פוגשים אנשים שהמסכנות או ההתייסרות היא מנת חלקם ואנו נוטים לרחם עליהם. כביכול נראה שאין להם ברירה אחרת ושזהו גורלם. אולם רק לכאורה. אם נבדוק לעומק הם מעדיפים את הנוירוטיות את המצב החרדתי המיוסר הלחוץ על פני עבודת נפש מעמיקה. 

הפרדוקס נוירוטי תמיד מזהיר אותנו מפני סכנה עמוקה יותר ובמובן הזה הוא תמיד נכון. במובן העמוק יותר מי שנופל להתנהגויות נוירוטיות הוא מי שלא מודע או לא מוכן להכיר במשימה הנפשית של חייו ברגע זה. לעזוב אותו או לא לעזוב אותו .. אויי כמה קשה לי להחליט הוא כזה מיוחד בטח לא אמצא אף אחד ואשאר לבד... טוב אז אני לא עוזב או עוזבת וממשיך או ממשיכה להתייסר באזור הנוירוטי.

כיצד נזהה את הבעיות העמוקות יותר
הבלבול הוא מסימני ההיכר של הפרדוקס הנוירוטי. חוסר דעה פחד מעימות אנשים שלא מוכנים להביע את דעתם או להתעמת עם אחרים ועם בני זוגם. אנשים שחיים בזיוף ועם אני לא אמיתי הם אנשים שחווים את הפרדוקס הנוירוטי. הרבה פעמים תוך כדי טיפול זוגי או טיפול פסיכולוגי צצים הפרדוקסים הנוירוטיים בצורה חזקה. אנשים מוכנים להישאר במערכות יחסים נוראיות העיקר לא ליצור שינוי. שינוי שהוא למעשה משימת החיים ההכרחית הנדרשת מהאדם ברגע זה.
אנשים שלא מוכנים להשתנות לשנות את מערכות היחסים שלהם לטפל בבעיות שלהם חשופים לנוירוזה. הם יעדיפו להיות בבלבול חוסר דעה חוסר החלטה וחרדה והעיקר לא לרדת לעמקם של דברים, לתקן ולגדול. לגדול באופן אישי או ביחד עם בן או בת הזוג תוך כדי שינוי עמוק בעזרת טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי. לגדול מבחינה נפשית זה אומר לעשות שינוי מהיסוד תוך כדי טיפול אצל פסיכולוג.

הפרדוקס הנוירוטי כחבר
בהרבה מקרים אם רק נעיז ונאזין למה שאומר לנו הפרדוקס הנוירוטי נמצא שהוא מנסה תמיד להציל אותנו. ממשהו שלא טוב עבורנו. למשל אם אנחנו חיים לא טוב עם בן או בת זוג, בהרבה מקרים יופיע הפרדוקס הנוירוטי ויסיט את תשומת ליבנו לכך שמשהו בקשר לא עובד עבורנו. אם רק נקבל אומץ וזה יכול להיות גם במהלכו של טיפול פסיכולוגי נוכל להבין את שפתו של הפרדוקס הנוירוטי. נוכל להבין שיש לו חכמה עמוקה משלו. חכמה שבאה מהלא מודע שלנו. לטענת חלק מהפסיכואנליטיקאים גם מן הלא מודע הקולקטיבי לדוג קארל יונג ועמיתיו. לסיכום לא כל מה שנוירוטי אומר משהו על עצמנו כנוירוטיים. לפעמים הפרדוקס בא לעזרתנו בכדי לדחוף אותנו לעשות שינוי שבדרך כלל מאוד מפחיד אותנו. אם אנו רק מעיזים להתחיל את השינוי התענוג הוא גדול והפחד נעלם כבמטה קסם.  אנו גולשים למצב בו אנו חיים בצורה מלאה ומספקת יותר.

 

דורי לוי טיפול זוגי קצר מועד, פסיכולוג קליני מומחה מטפל זוגי מוסמך בוגר המכון למחקר מנטלי שבפאלו אלטו קליפטורניה ממנו יצאו התיאוריות המובילות לטיפול קצר מועד נייד 054-4990201




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב